Jump to content
E-sigareti foorum
Sign in to follow this  
old

Soomlaste regulatsiooni plaanid

Recommended Posts

Keegi kes soome keelt vabalt välja logib viitsib äkki väikse kokkuvõtte teha?

Google Translate on küll väga vaevarikas lugeda, aga mõttest saab aru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

FinnVape vastulause:

 

 

Pykälä 38: 
 
Nesteiden maku on sähkötupakan tärkein ominaisuus nikotiinipitoisuuden jälkeen. Nesteen maun ilmoittamisen kieltäminen pakkauksen etiketissä estää kuluttajaa tietämästä, mitä hän on ostamassa. Tämä on täysin myös kuluttajasuojalain vastaista. Etikettirajoitus on myös ristiriidassa pykälän 58 kanssa, jossa makuaineet on kielletty.
 
Pykälä 58:
 
Valmiiksi maustettujen nikotiininesteiden myyntikielto tulisi johtamaan siihen, että kuluttajat itse maustaisivat tarjolla olevat maustamattomat (mauttomat) nesteet millä tahansa käsiinsä saamalla makuaineella. Tällöin nesteen haitta-aineista ei olisi minkäänlaista tietoa kellään ja tilanne johtaisi väistämättä onnettomuuksiin, sillä suuri osa markkinoilla olevista makuaineista on hengitettynä erittäin epäterveellisiä.
 
Makunesteet ovat erittäin tärkeä osa sähkötupakan suosiota ja yli 95% sähkötupakoitsijoista käyttää maustettuja nesteitä. Maustettujen nikotiininesteiden valmistajia on eräiden arvioiden mukaan jopa yli 7000. 
 
Suurin osa Euroopan markkinoilla olevista nesteistä on valmistettu Euroopassa tai USA:ssa noudattaen korkeita laatuvaatimuksia ja useimmista nesteistä on saatavilla riippumattomien laboratorioiden massaspektrometrianalyysit, joten nesteiden sisältö on todella tarkkaan tiedossa vastoin THL:n ”asiantuntijoiden” lausuntoja mediassa. Makunesteiden ei ole tutkimusten mukaan havaittu houkuttelevan erityisesti nuoria ja useimmat aikuiset käyttäjät pitävät makeista jälkiruoka- ja hedelmämauista tupakka- ja mentholmakujen lisäksi.
 
Makunesteiden joutuminen lasten ja nuorten käsiin estyy riittävän hyvin pykälän 59 ostoikärajoituksella, tuhoamatta koko sähkötupakoinnin ideaa: laajaa hyvien makujen kirjoa. 
 
Ostoikärajoituksen on todettu olevan riittävä rajoitus myös hedelmän-makuisten alkoholijuomien osalta.
 
Pykälä 59: 
 
Sähkötupakka on tarkoitettu aikuisille tupakoitsijoille, joten 18 vuoden ostoikäraja on kannatettava ja useimmat sähkötupakkakauppiaat ovat noudattaneet ikärajaa oma-aloitteisesti. Sen sijaan ostotilanteen jatkuva valvonta on etäkaupan kyseessä ollessa liioittelua, estäen sekä rajan ylittävän että Suomen sisäisen etämyynnin. Nykyisen tupakkalain mukaan myyjän tulee varmistaa ostajan täysi-ikäisyys sekä osto- että toimitusvaiheessa. Muiden K-18 kuluttajatuotteiden osalta (esim tietokonepelit ja elokuvat) riittää syntymäajan varmistaminen ostovaiheessa esim. pankkitunnuksin (ns. vahva varmistus, TUPAS) ja tämän tulee riittää myös sähkötupakan osalta suhteutettuna tuotteen vähäiseen haitallisuuteen. Tarvittaessa tuotteiden edelleen luovutus alaikäisille voitaisiin kieltää, kuten tupakka- ja alkoholi-tuotteiden osalta on tehty.
 
Pykälä 64: 
 
Tupakkadirektiivissä ei edellytetä rajat ylittävän kaupan kieltämistä sähkötupakan osalta, joten kielto on sähkötupakan osalta poistettava. Rajan ylittävän etämyynnin kieltäminen on myös selkeästi vastoin EUn perusajatusta tavaran vapaasta liikkumisesta. Kyseessä olisi SEUT 34 artiklan mukainen syrjivä myyntijärjestely. Poikkeusta ei myöskään voida perustella kansanterveydellä, onhan tuote huomattavasti tupakkaa vähemmän haitallinen tuote. Tapauksessa ei siis voida vedota SEUT 36 artiklan mukaiseen ihmisten terveyden suojelemiseen, sillä tällöin olisi osoitettava sähkötupakan kaupan pitämisen aiheuttavan vakavan riskin kansanterveydelle, eikä tällaisesta ole esittää minkäänlaista teknistä tai tieteellistä todistelua. Päinvastoin sähkötupakan myönteisistä vaikutuksista kansanterveyteen on esitettävissä lukuisa määrä tutkimuksia. Näin ollen EU-tuomioistuin tulisi joka tapauksessa hyvin suurella todennäköisyydellä kumoamaan asetetun etäkaupan rajoittamisen.
 
Etämyynnin kieltäminen Suomen sisällä on kilpailun rajoittamista ja alueellista syrjintää, sillä haja-asutusalueille tuskin perustetaan sähkötupakkaa myyviä erikoismyymälöitä.
 
Etämyynnin kieltäminen on hallitusohjelman vastaista lisäsääntelyä ja lisääntynyttä valvonnan tarvetta. Pienikokoisten nestepullojen lähettämistä Suomeen toisista jäsenvaltioista, joissa makunesteet on sallittu, on käytännössä mahdotonta valvoa ja lisääntynyt valvontatarve vie tullin resursseja tärkeämmistä valvontatehtävistä. Suomen sisäistä etämyyntiä ei pystyttäisi käytännössä valvomaan lainkaan.
 
Suomen ollessa ainoa EUn jäsenvaltio, jossa makunesteiden myynti olisi kielletty, kielto lisäisi salakuljetusta ja mustan pörssin kauppaa ja vesittäisi direktiivissä määritellyn laatuvalvonnan.
 
Pykälä 69: 
 
Lakiehdotuksessa matkustajatuonnin rajaksi ehdotetaan 10 ml makunestettä. 
 
Useimmat sähkötupakoitsijat pienentävät nesteen nikotiinipitoisuutta asteittain ja tämä johtaa useiden käyttäjien kohdalla ennen pitkää luopumista nikotiinista kokonaan. Matkustajatuonnin rajoittamisella 10 ml:aan tulisi luultavasti johtamaan siihen, että matkoilta tuodaan mahdollisimman vahvaa nestettä (vrt. alkoholituonti). Tämä vesittää asteittaisen vahvuuden vähentämisen idean.
 
10 ml rajoitus perustunee väärään tulkintaan nikotiininesteen vastaavuudesta savukkeisiin. THL:n ”asiantuntijoiden” mukaan 10 ml neste (nikotiinivahvuudesta riippumatta!) vastaisi yhtä kartonkia savukkeita (200 kpl) ja riittäisi 12–15 päiväksi vastaavasti kuin 200 savuketta riittää samanpituiseksi ajaksi useimmille tupakoitsijoille. Todellisuudessa 10 ml riittää keskivertokäyttäjälle nikotiinipitoisuudesta riippuen 1 – 5 päivän kulutukseen. Monet käyttäjät kuluttavat mietoja <3mg/ml nesteitä päivässä jopa 30 ml.
 
Yhdessä savukkeessa on keskimäärin noin 10mg nikotiinia ja savukeaskeissa on ilmoitettu yhdestä savukkeesta elimistöön imeytyvä nikotiini (esim. 1 mg). Vastaavasti siis esim. yksi millilitra 10mg/ml vahvuista nikotiininestettä sisältää saman määrän nikotiinia kuin yksi savuke ja 10ml pullo vastaa 10 savuketta (puoli askia). 200 savukkeen nikotiinimäärää vastaisi siis esim. 200ml 10mg/ml, 100ml 20mg/ml (lakiehdotuksen maksimivahvuus) tai 666ml 3mg/ml nikotiininestettä.
 
Mikäli lakiesitystä valmistelleet THL:n ja STM:n asiantuntijat eivät ole tietoisia savukkeiden sisältämän nikotiinin todellisesta määrästä verrattuna nikotiininesteisiin, tai eri vahvuisten nikotiininesteiden olemassaolosta, on heidän ”asiantuntemuksensa” ja kompetenssinsa osallistua lakiesityksen laadintaan sähkötupakan osalta vähintään kyseenalaista.
 
Pykälä 70: 
 
Täysi-ikäisille kuluttajille suunnattu kevyesti säännelty mainonta ja markkinointi on sallittava, jotta tupakoitsijoiden tietoon saadaan haitattomamman vaihtoehdon olemassaolo (vrt. nikotiinikorvaustuotteet).
 
Myös verkkokauppojen normaalit tuotekuvaukset ja –kuvat on sallittava, jotta asiakkaat saavat Kuluttajasuojalain mukaisesti selkeän kuvan myytävistä tuotteista.
 
Pykälä 72:
 
Esilläpito tulee sallia pykälän 70 kommenteissa mainitsemistamme syistä myös verkkokaupoissa.

 
Võtan nädalavahetusel aega ja tõlgin mõlemast kokkuvõtte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aasta algusest on istung, kus kehtestatakse siis uued seadused ja sinnani ei tea täpselt mis saab.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Registreeru või logi sisse

Postitamiseks pead olema kasutaja

Registreeri konto

Loo konto meie foorumisse. See käib kiirelt ja lihtsalt!

Vajuta siia

Logi sisse

On juba konto ? Logi sisse...

Logi sisse
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...